
23 de març 2010
SET – HISTÒRIES DE CINE – SET

17 de març 2010
METGES

8 de març 2010
JULI CAPELLA

Un seguidor del blog i alhora amic, el Jordi, em fa a mans l'article que publicà a la seva columna setmanal l'arquitecte, dissenyador i periodista Juli Capella. Per la seva concreció i claredat d'idees em permeto reproduir-lo amb l'esperança d'escampar-lo entre el personal que s'apropa a aquest espai. I donat, doncs, que es tracta d'un post singular perquè l'autoria és aliena, em permeto completar aquesta introducció amb uns prou coneguts versos perquè cadascú faci el que li doni la gana, sempre que utilitzi el cervell pel que serveix:
I en acabat, que cadascú es vesteixi
com bonament li plagui, i via fora!,
que tot està per fer i tot és possible.
Miquel Martí i Pol, Ara mateix, dins L'Àmbit de tots els àmbits (1981)
¡ADÉU, PARTITS POLÍTICS!
Adéu partits polítics, que una vegada vau ser instrument de transformació i avui ho sou de manutenció. Adéu, perquè us heu convertit en màquines amorfes de gestió sense ideologia.Adiós,perquè només prometeu allò que vol sentir la gent. Perquè us heu convertit en un trust que defensa els seus propis interessos i no els seus votants. Adéu, aparells aparatosos, que heu pervertit la vostra organització, cada vegada més blindada i burocràtica. Adéu, perquè tots esteu tacats per un finançament tèrbol i il·legal. Good-bye, per haver perdut l’ètica buscant desficiosament l’aritmètica. Agur, per recol·lectar addictes en lloc d’afins, fidels en lloc de fidedignes, empleats en lloc de col·legues. Adieu, perquè el vostre corporativisme us deslegitima. Adeus, perquè tots elaboreu el mateix programa electoral pensat per acontentar tothom, i que sabeu perfectament que no complireu. Adéu, perquè només us distingeix la prioritat de subsistir i només us preocupa què diran els mitjans de comunicació. Auf Wiedersehen, perquè tenir militants ja és una aberració anacrònica i premonitòria. Adéu, perquè, des dels vostres despatxos, sempre us assabenteu tard i malament del que passa al carrer. Adéu, perquè no sou exemple de transparència ni de renovació. Adéu, perquè encara seguiu elegint el vostre líder amb el 95% dels vots. Adéu, perquè en pro de l’eficiència heu cancel·lat el debat i la discrepància. Adéu, perquè cada vegada esteu més lluny de la gent i més a prop entre vosaltres. Ciao ciao, perquè us espanta la gent que destaca i preferiu entre les vostres files mediocres. Adéu, perquè feu pudor de ranci i de tancat. Perquè us defenseu entre vosaltres a costa del ciutadà, segrestant-lo de la política. Au revoir, perquè intenteu silenciar altres organitzacions socials i moviments polítics que no podeu manipular i us van prenent terreny. Adéu, estimats partits polítics, us esteu carregant la democràcia que un dia vau ajudar a forjar. Sens dubte vau ser útils, gràcies pels serveis prestats, però el segle XXI us diu adéu, sense nostàlgia.
Juli Capella, El Periódico de Catalunya
2 de març 2010
BCN OLÍMPICA

24 de febr. 2010
FER ANYS, CRISI O MADURESA

18 de febr. 2010
DELS GOSSOS I ELS SEUS AMOS

9 de febr. 2010
VALENTINE'S DAY

Especialment per a mi, diumenge vinent és un dia assenyalat. El festejo i el rumio per motius ben diferents dels que la invasió cultural que ha sofert part del món ens ha volgut imposar. Aquesta imposició, a la qual ens hem abocat amb desmesura i mansuetud pecaminosa, ha aconseguit modificar els estàndards dels nostres costums i de les nostres festes alhora que ens convida a divulgar –amb la cartera per davant– sentiments íntims i comuns com una mena de taxa del dia.
M'aplico sense pudor les recomanacions de la suposada Diada i... ¿res més tendre i íntim que aquesta imatge rebuda d'una alta cort gironina amiga? Si penso en el preu dels pernils que han d'oferir aquesta parella d'enamorats i en el plaer que proporcionaran a paladars diversos un cop escorxats i assecades cuixes i espatlles, em sembla que satisfaig de sobres les aspiracions de la publicitat més audaç.
Bon Dijous Gras i feliç Carnaval!
28 de gen. 2010
REFLEXIONS SOBRE IMMIGRACIÓ, ESTRANGERS I PAÍS

Debatre sobre temes d'immigració forçosa, la que fa referència a la població pobra de procedència majoritàriament extracomunitària (UE), és complicat però sembla que tothom n'és capaç, d'opinar i debatre en el sentit que sigui. Així, doncs, malgrat la delicadesa del tema, m'atreveixo a dir-hi la meva.
D'una banda penso que les mesures que adopten els governs, siguin d'on siguin –locals, comarcals, estatals...– i del color que siguin, tenen com a únic objectiu el fet propagandístic. Des de la comoditat relativa que comporta la nostra posició, que ens permet formar part d'ONGs, etc., etc, obviem el fet que la immigració actual competeix en termes de pobresa (serveis i ajuts públics) amb els més desfavorits, la qual cosa permet que les classes benestants aportin el discurs més generós amb la immigració. Probablement més d'un modififcaria el discurs si els nouvinguts/immigrants en massa fossin, amb dret a exercir, advocats, metges, docents, tècnics espe-cialistes, arquitectes, periodistes... Vull només alertar que som a fregar d'un discurs demagògic, típic dels partits xenòfobs i neonazis. I aquí enllaço amb l'objectiu propagandístic dels governs: les lleis poden ser tan laxes o dures com es vulgui però la seva aplicació es nul·la en molts aspectes -no jutjo la seva conveniència, només ho acredito- i això fomenta i esperona cada vegada més l'aversió a la característica immigrant per part dels autòctons més desfavorits. Cal posar bases sòlides perquè no s'escampi aquest mal vent, però el primer que convé és obligar a abandonar la propaganda institucional dels governs de torn que, lluny d'afrontar la veritable qüestió, mantenen una legislació confusa i contradictòria; el pitjor que es pot fer en qualsevol tipus de controvèrsia.
El terme estranger sembla que el reservem per altres categories d'immigrants (ui, perdó...). No sóc especialista en el tema però, llevat dels casos del refugiat polític, crec que fem la distinció del terme en quatre tipologies ben diferenciades: a) aquell que s'instal·la a la costa o a qualsevol altre indret amb la finalitat de repòs i gaudi, generalment europeus del nord; b) aquells o aquelles que per raons de relació s'han establert al lloc autòcton de la parella; c) l'executiu o esportista d'elit que es desplaça d'acord amb les ofertes que rep i d) finalment tenim el cas dels infants adoptats procedents del Nepal, la Xina..., per bé que aquests infants quan arriben aquí disposin de la paperassa formal i d'una família que els acull com a propis, poden passar per estrangers a ulls de molts desco-neguts.
El llenguatge és un sistema comunicatiu viu, en evolució i, en conse-qüència, gens innocent. Recordo, de nen, que consideràvem immigrant a aquella persona procedent d'Andalusia, Extremadura, Múrcia, fins i tot de l'Aragó que venia per establir-se entre nosaltres. En l'actualitat, integrats o no al país, a ningú no li passaria pel magí anomenar-los immigrants. Si reprenem el fil de les quatre tipologies d'estrangers que he descrit amb anterioritat constatem que la relació immigrant/pobresa mena directament a la diferenciació immigrant/estranger. I amb aquest doble terme sí que podem encabir –en l'apartat que convingui o en un de nou, si cal– a l'immigrant/nouvingut espanyol de la segona meitat del segle passat que no s'ha integrat pels motius que siguin.
27 de gen. 2010
PER L'AMOR DE DÉU...

22 de gen. 2010
CUBA, EN DOCUMENTALS I AL COR

Buena Vista Social Club (1999), dirigida per Wim Wenders amb la provocació de Ray Cooder. Senzillament entranyable, la música i els personatges. Com que la majoria d'intèrprets es van morint, em conformo en seguir i perseguir l'Omara Portuondo arreu on pugui. El duet d'Ibrahim Ferrer i Omara Portuondo en la interpretació de Silencio, memorable. Aprofito per col·locar-la a la secció 'Cançó Setmanal Recomanada' ara que ja, des de la setmana passada, he iniciat una temporada de temes relacionats amb el cinema.
Balseros (2002), de Carles Bosh i Josep Ma Domènech. L'origen de la cinta és una edició del programa "30 minuts", de TV3. A partir del 1994 segueix el recorregut vital d'alguns dels cubans que abandonen l'illa per instal·lar-se als EUA, on seran retrobats set anys després enmig d'una societat radicalment diferent del punt de partida. El cost personal de la decisió de fugir, com els transforma la nova societat... Una mirada emotiva amb la intenció de distanciar-se de l'interès polític i que ens recorda que entre el somni i el malson la línia divisòria és molt fina. Mereix més d'una revisió.
Comandante (2003), direcció d'Oliver Stone amb producció de Jaume Roures i música d'Alberto Iglesias. Es tracta d'un documental molt ben filmat. Resumeix tres dies i tres nits de rodatge amb un únic personatge, Fidel Castro. Prohibida als EUA, segurament cal mirar-la amb ulls crítics i no creure-se-la al 100% però això passa gairebé amb tot, no?
NOTA, s'ha complementat l'entrada "Tècnica Remarcable, Procediment Millorable", de 9-1-2010, d'acord amb les últimes percepcions tangibles del comissionat. També l'enllaç relatiu a Història millorarà en breu.
21 de gen. 2010
NOVETATS SOTA PRESSIÓ

18 de gen. 2010
EL DOCTOR SOLÀ

Avui he enllaçat el discurs que el doctor Joan Solà i Cortassa, Premi d'Honor de les Lletres Catalanes 2009, va adreçar al Parlament l'u de juliol de 2009. No crec que hagi d'afegir res a les paraules d'un mestre. Ho het fet no només per tenir present les seves paraules –que les tinc– sinó per retenir en la memòria la imatge dels diputats que l'escoltaven...
Mitjançant InfoMigjorn rebo l'article que el mateix doctor ha escrit en relació a la nadala promocionada durant les passades festes. Lamentablement les raons que exposa aquest savi són inversament proporcionals al cas que se li fa, i és que si el país no fa cas ni de les pròpies patums, com no se les han d'haver els mestres i professors de llenguatge!
Qualsevol professional ha de poder realitzar bé la seva feina i, si no és el cas, se suposa que ha de saber assessorar-se on sigui. Aquesta obvietat resulta més o menys vàlida per a totes les activitats, excepte en els casos en què cal usar el llenguatge, més encara si es tracta de la llengua catalana, on sembla que el campi qui pugui és la norma predilecte, fins i tot d'alguns professionals que en viuen, del llenguatge, ja sigui oral o escrit. Aquells que fa uns anys van idear l'eslògan La feina mal feta no té futur, la feina ben feta no té fronteres no es podien haver equivocat més, almenys pel que fa a la primera part del vaticini.
I retornant al doctor Solà, bé mereixeria aquest senyor un capítol dels Homenots, si existís encara la ploma i la boina de Josep Pla.
Mai no vaig tenir la sort de tenir al doctor Solà com a professor, però sí que tinc en lloc preferent algunes de les seves obres, a les quals m'adreço sovint en cas de dubte. En aquest sentit vull esmentar Ortotipografia, Manual de l'editor..., Columna (1995), escrit juntament amb el doctor Josep M. Pujol, i els tres volums de la Gramática del català contemporani, Editorial Empúries (2002), la publicació dels quals ha dirigit.
16 de gen. 2010
CRÍTICA LITERARIOFUTBOLERA

D'un temps ençà, coincidint amb els bons resultats esportius i de gestió del FC Barcelona, el món editorial no ha desaprofitat l'ocasió i han aparegut una bona sèrie de llibres de temàtica culer. No sóc, o millor dit, no era lector d'aquest 'gènere' més enllà del que es publica com a notícia a la premsa diària. Com qui no vol, però, m'han caigut a les mans alguns exemplars i me'ls he llegit, la majoria, amb veritable passió. Recordo que vaig iniciar-m'hi arran del publicat pel Roc Casagran i l'Oleguer Presas, amb les famílies dels quals mantenim una relació d'amistat. Us presento una breu ressenya de cadascun, ordenats per ordre en què n'he fet la lectura:
1r Camí d'Ítaca, Roc Casagran i Oleguer Presas, Mina (2006): la visió privilegiada de qui ha col·laborat en la forja d'un èxit col·lectiu i "només volia dir-vorus-ho". Entre la crònica i el relat personal, no mancat d'ele-ments per a la reflexió.
2n Joan Laporta, passió absoluta, Anton M. Espadaler, Edicions DAU (2009): Ja era hora que algú exposés de primerà mà la visió de qui ha estat el màxim representant no només del FC Barcelona sinó del país (i això no hauria de ser cap floreta però, lamentablement per al país, ho és). Imprescindible malgrat destil·lar servituds el personatge, però, mereix més que aquesta única defensa pública.
3r La pilota no entra per atzar, Ferran Soriano, Ara Llibres (2009): Una autèntica lliçó. No és estrany que sigui líder de vendes, entre altres, al Japó. Contractes i relacions amb els representants dels jugadors explicats probablement sobre fonaments reals, lluny de les èpiques que ens venien del vispresident Gaspart. Per posar una pega, és reiteratiu en alguns aspectes per la qual cosa queda al llindar de l'excel·lència en la puntuació.
4t Ara parlo jo, Carles Rexach, Ara Llibres (2008): Totalment recomanable per a fanàtics, inconscients i caragirats. La justificació injustificable d'un 'bon vivant'.
5è Pep Guardiola, de Santpedor..., Jaume Collell, Columna Edicions (2009): Probablement la millor aproximació a l'home, al futbolista i a l'entrenador; una visió del personatge allunyada de la passió fonamentada en els darrers èxits.
6è No tindràs collons de fer-ho, Jordi Pons, Editorial Base (2009): Banal, una mala còpia dels anteriors. Totalment prescindible. El final, patètic, arcaic.
7è La Força d'un somni, Albert Puig, Plataforma Editorial (2009): Un altre llibre d'encàrrec...Segurament l'autor, entrenador de futbol base a can Barça, pretén oferir una feina honrada, noble, equilibrada i amb tocs pedagògics però cau en el parany dels interessos editorials.
8è Viatge d'anada i tornada, Gerard Piqué, edicions 62 (2010): El que vam poder viure plegats per televisió la temporada passada fins a la final d'Abu Dhabi explicat per un privilegiat de casa bona i excel·lent jugador. Per saber-ne una mica més del personatge i alhora autor. Malgrat les gestes que s'hi narren, el relat és mancat d'emotivitat. Una notable redacció d'alumne mitjà i excel·lent futbolista.
Nota: lamento molt la mala imatge de les puntuacions que s'observa mitjançant el "güindous", però és una qüestió que heu de resoldre els 'pecerus'.
13 de gen. 2010
A LA RECERCA DE LA IMATGE PERDUDA

D'acord que és un blog experimental, també d'acord que és un espai obert –especialment als "amics, coneguts i saludats"–, d'acord que he pres-sionat algú per tal que aporti, en la forma que vulgui, la seva imatge a "Seguidors"... D'acord.
El blog té, però, i encara, una vida curta i hi ha qui cada dos per tres ens intenta despistar mentre va a la recerca de la pròpia imatge perfecta. Lamento haver de dir que aquest procés de recerca, de continus canvis, no farà sinó apropar la bogeria a qui els fomenta. La resta ens anirem adaptant a cada nova imatge en la mesura que notem els canvis; oblida't de trobar la pròpia 'imatge perfecte', no existeix ni en la imaginació!
PS cliqueu a la imatge hi comprovareu el nombre de canvis, de moment en són tres, però quan acabi de redactar aquesta entrada potser ja en són uns quants més...
12 de gen. 2010
"TRANQUIL, JORDI, TRANQUIL..."

Vaig iniciar aquest blog sense pretensions encara que, val a dir, em satisfà comprovar que, en pocs dies, hi ha una bona pila seguidors. I no em desagradarà gens si la llista es va ampliant, així que ja ho sabeu, si us hi afegiu ho consideraré com un regal...
Tots els sants tenen capvuitada i passats els primers dies hi ha una qüestió que m'atabala una mica. Vaig unir-me a la xarxa, mitjançant aquest espai, sense cap mena d'intenció més enllà de la pròpia experiència informàtica. Ara resulta que rebo pressions i exigències perquè vagi publicant "el que sigui". No, de moment he de dir que no penso fer-ho. Potser més endavant m'esplaio en opinions personals sobre temàtica diversa (cultura -música i cinema, sobretot-, política, esports, lleure...o sexe) . Vaja, de ben segur que ho faré, però d'entrada això és com un part i hom no sap ben bé què ha de fer i, grandet com sóc, no em plau voler-me esclavitzar ni haver de demanar consells.
A aquells que em veniu amb les exigències descrites us convido una vegada més a plasmar-les al blog.
9 de gen. 2010
TÈCNICA REMARCABLE, PROCEDIMENT MILLORABLE




Amb posterioritat a l'inici d'aquesta entrada, el Comissionat Inde-pendent de la Comissió Avaluativa Paral·lela que vetlla pel manteniment moral, ètic i estètic del concurs ha pogut valorar i interpretar noves obres. Tot i que el tema encara és sota secret de sumari, podem avançar quatre idees mal donades per tal d'evitar el desordre i l'esvalot entre els participants. Malgrat l'interès generalitzat pel judici, la sentència que ens hem compromès emetre és realment una qüestió difícil i podria perllongar-se en el temps. Prometem feina eficaç i contrastada i, per tant, equanimitat en el veredicte. De moment podem avançar que existeixen indicis que justifiquen el remenar la cua de més d'un dels participants. Lamentem no poder donar més novetats al respecte. Entendreu que el tema roman encara sota secret de sumari i que cal deixar treballar amb tranquil·litat el comissionat.
31 de gener, 2010
En relació als pessebres 2009, el Comissionat Independent dóna per acabada la tasca de visionat. Pendent només del dictamen definitiu volem aportar una lleugera valoració prèvia, un avanç tècnic i artístic d'acord amb les ponències que aquest comissionat porta realitzades.
OU FERRAT. Confeccionat sobre bases historicoarquitectòniques reals i notables, compagina aliances amb la modernitat present gràcies a la incorporació dels elements figuratius que el conformen (saures, humanoides, indis, àngels..., sense oblidar els seus autors). Detallisme i elaboració precisa, amb aplicació de tècniques informàtiques modernes. Commovedor, convulsiu i agitador.
SBD METRO. El reclam de ‹l'estació Xipironets› commou. Dues plantes de realitat tangible immediata configuren el tema central, no exempt de persistent contingut social i polític. Com la resta d'obres, contempla els elements bàsics pessebristes en la seva totalitat. Passat el període expositiu a la llar familiar pròpia, recomanem el lliurament de l'obra a l'AAFC (Associació d'Amics del Ferrocarril). Sentimental, actual i sacsejador.
CÒNIC PIRAMIDAL. Emmarcat en l'àmbit de la postmodernitat i barroquisme que l'envolta, un alzinar determina el perímetre de l'obra presentada. El brancam i la base donen suport als motius propis del projecte, que inclou peces de valor considerable. En el seu zenit culmina un immens caganer com a guaita i gabier del conjunt. Ecològic, tendre i emotiu.
NOTA I AVÍS PER A NAVEGANTS: la incontinència d'algun personatge amenaça el futur del certamen pessebrístic amb la seva imminent participació...
SUC DE RAÏM

23 de gener, 2010